tisdag 13 november 2007

Kristen politiker mordhotas på Youtube



En skrämmande ”dödsruna” har lagts upp på internetsajten Youtube över en av ledarna för det brittiska partiet Christian Peoples Alliance. Orsaken är hans motstånd mot ett stort moskébygge i London.

Videoklippet inleds med budskapet Till Gud kommer vi alla att återvända, sedan visas en serie foton av Craig, hans familj och politiska allierade, under tiden som Elvis Presleys låt You Were Always On My Mind spelas.
Politikern Alan Craig är en av de ledande opponenterna till planerna på att bygga Europas största moské i London, och det är på grund av hans motstånd som videoklippet har lagts upp på Youtube. Det två minuter långa klippet, som innehåller bilder av Craig och hans familj, avslutas med ett budskap om att moskén kommer att bli byggd i tid inför OS 2012.
- Att göra mig till en måltavla är en sak. Men att använda min fru och mina barn är upprörande. Den här videodödsrunan är antingen ett hot eller ett väldigt sjukt skämt. Det finns människor som kommer att se detta som en öppen inbjudan att döda mig då jag är emot moskén. Så gör man inte i en demokrati, säger Alan Craig till The Daily Mail.

Det är den muslimska gruppen Tablighi Jamaat som vill bygga moskén, som ska rymma 12 000 personer, i närheten av 2012 års OS-område. Enligt Christian Peoples Alliance tror många observatörer att moskén kommer att finansieras av Saudiarabiska sponsorer. Ritningarna för det minst sju hektar stora byggnadskomplexet, som förväntas innehålla bland annat en skola för 500 pojkar, har dock ännu inte lämnats in till stadskontoret för ett godkännande.
Enligt FBI är Tablighi Jamaat en rekryteringsbas för al Qaida, vilket de själva förnekar. ”Skobombaren” Richard Reid, som greps 22 december, år 2001, för att försökt antända sprängmedel som fanns gömda i hans sko ombord på ett flygplan, samt två av tunnelbanebombarna sommaren 2005 har varit medlemmar.

Rådmannen Alan Craig har lett en lokal kampanj mot byggplanerna av moskén. Motståndet har även engagerat muslimer från andra grupper som menar att Tablighi Jamaat exkluderar andra muslimska grenar.
- Jag kan inte leva i fruktan och jag kommer att fortsätta med det jag tänker göra, vilket är legitimt och demokratiskt. Och jag vill be vem som än gjorde videoklippet att ta bort det, säger Craig i en intervju med The Guardian.
Videoklippet lades upp av en person som kallar sig abdullah1425, vars internetsida på Youtube innehåller länkar till material som relaterar till Tablighi Jamaat. Vid denna tidnings pressläggning fanns klippet fortfarande kvar på YouTube.

Källa: www.varldenidag.se

Inga kommentarer: