torsdag 19 februari 2009

"De kränktas skara sjunger igen"

Ta av slöjan – eller sluta i skolan

Två muslimska kvinnor har anmält Västerorts vuxengymnasium till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Anledningen är att de fått ett ultimatum – ta av slöjan, eller sluta i skolan, skriver de i anmälan.

”I dag tog skolan beslut att jag inte får gå kvar på skolan om jag inte tar av mig min niqab i klassrummet eller i kontakt med personalen på skolan. Dom hänvisar till beslutet som Skolverket tagit angående detta ämne. Det Skolverket har lagt fram är endast ett beslut, ingen lag och beslutet handlar om de som bär burka, alltså helt täckta. Jag har niqab, vilken visar ögonområdet”, skriver den ena kvinnan i sin anmälan.

Läs mer: SVD



"Om det enda man ser är ett par glasögon så kan man undra om dessa niqab klädda kvinnor verkligen vill integreras i samhället. Hur skall man kunna få ett arbete med en niqab som döljer allt utom ögonen? "

Inga kommentarer: