lördag 17 november 2007

Attentatet kunde slutat illa

Christina Andersson bromsade in för att inte köra på den cykel som kilats fast i spåret. Då haglade stenarna över spårvagnen.

Våld, hot, skadegörelse, stenkastning och kundvagnar på spåren. Spårvagnsföraren Christina Andersson utsattes nyligen för ett grovt attentat: "Om jag öppnat dörrarna hade jag inte levt i dag", säger hon.

Den grova skadegörelsen mot spårvagnar har ökat den senaste tiden och kostar skattebetalarna mer än 10 miljoner kronor varje år. Flera personer har skadats av glassplitter och hittills i år har olika föremål kastats mot spårvagnar vid 272 tillfällen.
- Jag vet att det händer mer än så. Allt anmäls inte, polisen har bara tid med de mest extrema fallen, säger Christina Andersson som kört spårvagn och buss i 22 år.

Den 15 oktober körde Christina Andersson den sista nattvagnen mot Östra sjukhuset. Klockan var strax efter ett på natten. När hon närmade sig hållplatsen Smaragdgatan såg hon en stor cykel som kilats fast i spåret. Hon tvingades göra en häftig inbromsning för att vagnen inte skulle spåra ur och skulle just öppna dörrarna för att lyfta bort cykeln när en skur av stora stenar bombarderade vagnen från båda sidor. Hon kastade sig reflexmässigt ner på golvet och kröp under förarsätet. Där kurade hon ihop sig medan stenar och glassplitter regnade ner över henne.
- Det var som att befinna sig i en krigszon. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och jag har ändå varit med om en hel del.

Den våldsamma attacken pågick under en knapp minut. Tolv rutor krossades och när polisen kom till platsen några minuter senare kunde de konstatera att det var ett välplanerat dåd. Gärningsmännen hade samlat ihop en lång rad med stora stenar på båda sidor om hållplatsen.
- Om jag hade öppnat dörrarna och gått ut ur vagnen så hade jag inte levt i dag. De som gjorde det här hade inte slutat bara för att jag klev ut, säger hon och konstaterar att det var tur att hon inte hade några passagerare i vagnen.

Läs mer: www.gp.se

"Vid ena sidan om denna hållplats ligger det bostadrätter, och vid den andra ligger det hyresrätter, allmänt kallad invandrarbyn. Ganska uppenbart varifrån problemen kommer?"

Inga kommentarer: