fredag 17 oktober 2008

Meros camping gräddfilen till Sverige?


Från Gp´s pappersupplaga kan man läsa om hur fyra Rumänska romer som tillfälligt fick stanna på meros camping kom för två år sen. Idag finns det ett 40-tal som bor där. De säger att de kommit för sina barns skull.

"Man kan undra om de ens sökt jobb här i sverige, några av de som bor på meros camping finner man som gatumusikanter i stan. En man säger att han kanske kan spela in ca 100 kr per dag. Det blir nog kärvare med det levebrödet eftersom det ligger ett förslag om att lägga in ett ett spelförbud under vissa tider, människor som jobbar på de utsatta ställena i centrum störs väldigt av detta nya buller."

Socialen har ingen skyldighet att hjälpa dem och migrationsverket anser att det lönlöst att ens bry sig. Det kommer att kosta skattebetalarna för mycket att utvisa dem säger en Magnus Kellerdal på migrationsverket.

"Om 4 peroner blir till 40 på 2 år och snyftdebatten är het i sverige, ja då får vi räkna med att tiotusentals romer snart är här i sverige."

Hur bra är den fria rörligheten inom EU? Som betyder att EU-medborgare kan komma hit till sverige och få rätt att stanna här i tre månader. Efter tre månader vistelse krävs det att man har ett arbete, studerar, startat ett företag eller söker jobb. Då får man ta del av det sociala skyddsnätet som finns i landet, som t,ex barnbidrag och rätt till bostad.

Om man inte har legal vistelserätt i landet är frågan om Sverige har ett socialt ansvar för dessa människorna. Svaret är NEJ säger Magnus Kellerdal Bslutsfattare hos migrationsverket i Gbg.

Men det är väldigt sällsynt att migrationsverket utvisar EU-medborgare, p.g.a kostnaderna.
Genom att åka till ett grannland, passera gränsen och åka tillbaka, så får man uppehållsrätt på tre månader igen. Man kan alltså stanna i sverige hela livet genom att åka över gränsen och på nytt åberopa tremånadersregeln.


Tusentals romer har idag lämnat rumänien, de flesta har bosatt sig i italien. Antalet romer där är uppskattat till ca 10 000.

"Ytterligare en anledning till varför ett utträde ur EU är viktigt. Rösta på SD i kommande EUP val"

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är första gången jag är inne på denna blogg och jag är lite nyfiken på vart du vill komma med ditt inlägg om Meros camping? Är det typ "släng ut dem, hjälp dem absolut inte"? Eller? Jag är också nyfiken på vad som får dig att lägga så mycket energi på att skriva allt det här. Du verkar inte må helt ok. Själv har jag besökt Meros flera gånger och den som inte blir berörd över hur mäniskorna lever där och framför allt barnen, den personen skulle jag inte vilja ha i min bekantskapskrets. Så är det.

modersvea sa...

Jag publicerar sånt som intresserar läsarna av denna blogg, det är inte endast meros camping jag "lägger ner energi" på, något du upptäcker om läser igenom bloggen noga.
Människor lever dåligt på många ställen i världen, de har själva valt att ta sig hit till sverige med sina barn. Jag tycker inte mer synd om dessa än vad jsg tycker om alla de andra med dålig levnadsstandard i världen.Frågan är mer om det slår på sveriges ansvar att sörja för varje individ/grupp eller befolkning som har en sämre levnadsstandard än vad andra har.

Anonym sa...

Kära Bloggare!

Jag antar att du är född i Sverige och därför anser att du har någonslags infödd rättighet till den svenska välfärden. De Romer som du verkar vilja slänga ut är födda utanför ett land där sociala rättigheter är en självklarhet. Jag välkomnar Romerna till Sverige och hoppas att de finner ett bättre liv här än det liv de flyttat ifrån! Empatilösa personer som dig skulle jag gärna kasta ut ur sverige så du fick känna på lite hur det är att leva i den stora världen utanför trygga sverige!!!

Anonym sa...

Hej igen!
Jag håller med dig gällande en sak, det är inte mer synd om människorna på Meros än vad det är för andra i världen med samma levnadsvillkor. Det finns massor med människor som har det gräsligt på alla sätt. Jag känner stark empati för alla människor som lever i fattigdom och är otroligt tacksam för att jag själv lever i lyx jämnfört med de flesta. Du skriver: "de har själva valt att ta sig hit till sverige med sina barn"....ja, det har de, förvisso. Så här är det, jag har själv följt debatten om Meros, om romerna, varit personligen på plats och pratat med dem flera gånger. De väljer att bosätta sig i dessa vidriga husvagnar och stugor i en soptippsliknande miljö bland psyksjuka, psykotiska missbrukare därför att de har ingenting annat. I Rumänien har de inga jobb, vissa av romerna får inte gå i skolan, de behandlas fruktansvärt i ett redan fattigt land. Här i Sverige ber de inte om hjälp, de bara är här och uppehåller sig själva för de ser ingen annan lösning. Anledningen att det uppmärksammas i media mm är att vi svenskar tycker det är fruktansvärt att små barn skall behöva bo på en soptipp i en miljö där de flesta svenskar inte ens vågar gå in. Själva lever de för stunden och tar en period i livet i taget. Jag kan inte svara på om det är Sveriges skyldighet att ta ansvar och sörja för varje individ/grupp eller befolkning som har en sämre levnadsstandard än vad andra har. Det är förmodligen en utopi såklart. Däremot känner jag som privatperson och tvåbarnsmamma att jag kan förvisso inte hjälpa alla, men jag kan visa min sympati och medkänsla för personer som bor i samma stad som mig själv och lever i sådan misär. Att stå och prata med den romska mamman med två små barn som den dagen jag möter henne inte har pengar att köpa mat till sina barn, det känns i hjärtat kan jag säga.
Världen skulle se betydligt trevligare ut om vi visade mer medmänsklighet och värme gentemot våra medmänniskor. Tänk positivt om din omgivning och du får massor av positivt tillbaka. Jag lovar. En sista fråga från mig till dig om något helt annat, varför har du satt en bild på Barack Obama fixad som Usama Bin Laden? Förklara, please!

modersvea sa...

Svar till anonym "kära bloggare"

Så länge romerna klarar av att sörja för sig själva och inte blir en belastning för det svenska samhället så får de gärna bo där de är i dag.

Och jo, jag tycker att jag har större rätt till den sk "välfärden" som svensk än vad hitvandrade människor har från världens alla hörn som aldrig bidragit med någon krona.
Jag är långt ifrån en empatilös person. Bara för att jag tycker att vi ska måna om de egna i första hand som jobbat och byggt upp den krackelerande välfärden vi har idag, och som man läst om den senaste veckan hur hemskt de har det på sina äldreboenden. Och jag bryr mig om de 800 000 fattigpensionärerna som knappt har mat för dagen som borde få åtnjuta en dräglig tillvaro på ålderns höst.Detta är några få exempel på vad som berör mig.

MVH
Modersvea

modersvea sa...

Svar till Hej igen
De har kommit hit som EU medborgare, då ska de sörja för sig själva. Klarar det inte detta ska de åka tillbaka. Alternativet är att söka soc-bidrag, men då måste de ansöka om asyl/uppehållstillstånd först vilket är knappast troligt att de får. Man skall inte ligga värdlandet till last är det sagt.
Ponera att det till slut ordnar sig på det sättet att de får stanna och får bidrag och lägenheter Ja, då kommer det att dyka upp hundratals/ tusentals nya romer från rumänien och andra eu-länder in till sverige. Då har sverige verkligen dragit på sig ett jätteproblem.
Ta och sug på den karamellen ett tag.
Man hjälper bäst människor i de länderna där de befinner sig.

Angåenden bilden på Obama framställs han främst som en islamist, inte som Usama Bin Laden. Om Obamas ankytningar till islamister kan du läs här: (eng.text.)
https://secure.wikileaks.org/wiki/Framing_Obama:_what_the_Spectator_and_the_New_York_Sun_won%27t_tell_you
https://secure.wikileaks.org/wiki/Full_Kenyan_post_election_violence_report_2008
https://secure.wikileaks.org/wiki/The_New_York_Sun%27s_Obama_Frame-Up
https://secure.wikileaks.org/wiki/Jihad_fantasies_of_Obama%2C_Dick_Morris_and_Kenya
Med vänlig hälsning
Modersvea