onsdag 23 juli 2008

Diskrimineringslögner

Hittade en bra artikel från bloggen Skymmninszonen som jag lägger ut här.

Diskrimineringslögner visavi fakta.

Jag läste en debattartikel i gårdagens Aftonslasket som fick mig att höja på ögonbrynen en yttepyttebit. Jag hade inte för avsikt att kommentera den, men efter att ha läst om hur Södertälje kommun utan att blinka hostar upp 40.000 spänn till en blatte bara han börjar hosta lite om “domstol” och “diskriminering” kände jag att en kommentar trots allt var på sin plats.

Artikeln är skriven av Nima Sanandaji, en invandrad iransk kurd. Sanandaji är, i jämförelse med dom flesta av hans likar i Sverige, en osedvanligt välutbildad kurd, doktorand i biokemi vid universitetet i Cambridge och har tidigare forskat vid Chalmers tekniska högskola i polymerteknologi och vid Kungliga Tekniska högskolan i bioteknik. För närvarande är han VD för tankesmedjan Captus, ytterligare en samling ny- och gammelliberaler med samma smörja på agendan som alla liknande “think tanks”.

Oavsett vad Sanandaji förfäktar för dumliberala snurrigheter så skriver han här en riktigt vettig debattartikel. Utgångspunkten i artikeln är att invandrare som inte ens lyckas skaffa sig ett arbete i det övervägande antal fallen inte ens har gjort ett ordentligt försök. Till viss del säger Sanandaji att det är invandrarnas eget fel, men i många fall är det också det eviga malandet från politiker och landets “intelligentia” om hur totalt genomsyrat av rasism och diskriminerande strukturer vårt samhälle är som lägger en hämsko på invandrarens ambitioner.

Läs resten av den utmärkta artikeln: Skymmningzonen

Inga kommentarer: