fredag 23 maj 2008

Reinfelds Mine Kampf fortsätter i oförminskad skala



Först de arbetslösa, sen de sjuka och nu de med funktionsnedsättning. Men invandringen får gärna kosta, det finns ingen bortre gräns för hur mycket.

Invandringen kostar, DU betalar.

Svårare att få personlig assistans

Försäkringskassan har börjat göra tuffare bedömningar av vem som har rätt till personlig assistans. I ett internt dokument skriver huvudkontoret bland annat att den som själv kan äta inte har rätt till assistans under måltiden även om personen inte själv kan skära, laga, duka fram och av maten. Och allt fler som behöver assistans märker nu av förändringen.

Elin har haft 58 timmars assistans i veckan men när Försäkringskassan nyligen omprövade hennes rätt till assistans fick hon avslag på sin ansökan.

– Det blev ju en chock och sen dyker det upp en väldig oro hos mig. Men herregud, vad ska jag göra nu då? Vem ska hjälpa mig om jag inte har de här assistenterna? Jag har inget liv om jag förlorar mina assistenter, säger Elin.

För Elin har personlig assistans varit nyckeln bland annat till arbetslivet. Hon har en CP-skada och epilepsi, och klarar av att arbeta halvtid som läkarsekreterare tack vare sina personliga assistenter.

Men trots att hon inte på något sätt blivit bättre drar Försäkringskassan nu in hennes assistans och hänvisar henne till kommunen. Om kommunen också väljer att dra ner på hennes assistans kan det göra att hon inte längre kan sköta sitt jobb.

– Jag behöver en assistent om jag mår dåligt. Jag behöver en assistent för handräckning, plocka fram mat, glas, skära mat och sådana saker. Kanske enkla saker för många, men för mig så kräver det assistans, säger Elin.

Numera kräver Försäkringskassan att behoven ska vara av mycket personlig karaktär för att räknas som grundläggande behov, och därmed ge rätt till assistans.

I ett internt informationsmeddelande framgår till exempel att man bara har rätt till assistans vid måltiden om man behöver matas. Hjälp att till exempel skära maten är enligt Försäkringskassan inte ett grundläggande behov.

– Nej, vi anser alltså inte det. Utan vi menar att det är just måltider, hjälpen med att äta, det är det som är det centrala. Och när det är otvetydigt att man klarar att äta själv, då menar vi att man inte kan räkna med det, säger Tomas Sundberg på Försäkringskassans huvudkontor.

Men var det lagens intention att det skulle tolkas så strikt?

– Vi har uppfattat det på det sättet.

Försäkringskassan vet inte hur många som kommer att få sin assistans hos kassan indragen på grund av uppstramningen, men Tomas Sundberg på Försäkringskassan huvudkontor säger att många lokalkontor har varit för generösa i sina bedömningar.

Sofia Tedsjö är jurist på Confrere juristbyrå och företräder flera klienter, som på grund av den nya tolkningen blivit av med sin assistans hos Försäkringskassan.

– Jag tycker att det är fruktansvärt, och det är inte syftet med lagen. Syftet med lagen är att de ska ha goda levnadsvillkor i likhet med andra människor. Jag tycker absolut att det här är ett steg ifrån det som är syftet och ändamålet med den relevanta lagstiftningen, säger juristen Sofia Tedsjö på Confrere juristbyrå.

Källa: sr.se

2 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Förfärande, jag kan inte släppa tankarna på det, trots att jag läste detta i din blogg för en tid sedan. Jag är så glad att jag inte arbetar inom vården längre, jag skulle få sparken direkt för att jag inte kunde hålla budgeten. Jag skulle få ångest av att ta dessa beslut. Dessutom är det invandrarna själva som föder de flesta handikappade barnen, vad är det regeringen tänker med!!

modersvea sa...

Det är först och främst de svaga i samhället som får bekosta den enorma invandringen.Våra politiker bor inte på denna planet längre verkar det som.