måndag 17 mars 2008

Svenska islamiska skolor välkomnar mer granskning

Kommunala skolor har mycket att lära av de islamiska fri­skolorna och borde granskas lika hårt som dem. Det menar Mahmoud Ibrahim på Sveriges islamiska skolor apropå folkpartiets förslag om hårdare friskolekontroller.
- Våra skolor fungerar väldigt bra. Resultaten visar att eleverna är nöjdare och har bättre betyg. Man borde kolla mer på de kommunala skolorna istället, säger han. Hårdare kontroller gynnar både barnen och skolorna, menar Mahmoud Ibrahim på Sveriges islamiska skolor (SIS).

Läs mer: www.dagen.se

Bloggen muslimska friskolan instämmer inte, med all rätt.

1 kommentar:

From Sweden with Grief sa...

Vad är elverna nöjda med, det låter så overkligt. Jag kan inte detta ämne så väl, men jag har då hört helt andra rapporter om de muslimska friskolorna. Och Rogers blogg är tydlig, och den verkar inte särskilt överdriven, men denna mannens uttalande är det.

Och hur sker sexualundervisningen? Vad lärs ut till pojkarna, och vad lärs ut till flickorna. Jag undrar hur mycket man lär ut sharia-lagarnas syn på sex, eller om de verkligen följer den svenska. Varför ska de könssregregera vårt samhälle, eller varför måste de ha särskilda regler? Jag hörde att en imam, tror jag det var, menade att om pojkar har sexualkunskap tillsammans med flickor, så tänker de inte på annat än sex. Jag vet inte hur unga människor beter sig idag i sexualkunskapen, men så kände inte vi i min klass iallafall då jag var barn. Inte heller mina grabbar som fick denna undervisning för 6 år sedan i sin skola. Hur kan en klinisk diskussion om kärlek och sex bli till sexfantasier som är olämpliga? Och bara för att en flicka sitter med i gruppen? Jag tycker det osar gubbsjuka, inte tonårslusta. Vill de därmed påstå att muslimska barn är annorlunda än svenska, eller är barn idag annorlunda än mina barn?

Att svenskar alltid ska blandas in, man får inte titta till konfessionella skolor, då ska alla kollas. Man får inte gynundersöka en riskgrupp som kan bli utsatt för könsstympning, då måste alla flickor undersökas, inklusive svenska flickor vars föräldrar inte skulle drömma om att göra en sådan sak. I Sverige får undersökningen endast ske vid misstanke om brott, men då detta skett i ytterst få fall, så skriker föräldrarna direkt rasism, och ska ha skadestånd. Jag förstår inte hur de orkar tjafsa så f..b mycket!

Glad Påsk!:)